6 zdravých a cenovo dostupných potravín, ktoré mnohí kupujú len zriedka

Datum: 27.12.2021

Z nejakého dôvodu sa veľa ľudí domnieva, že na to, aby ste mohli dodržiavať zdravú výživu, alebo aspoň kupovať potraviny bohaté na vitamíny a minerály, musíte zarábať veľké peniaze.

6 zdravých a cenovo dostupných potravín, ktoré mnohí kupujú len zriedka

Naplniť chladničku polotovarmi a kúpiť instantné jedlo si môže dovoliť naozaj takmer každý. Zároveň je nepravdepodobné, že by sa spopularizované chia semienka a iné superpotraviny zmestili do nákupného košíka bežného občana našej krajiny.

Ak rozumiete problematike stravovania, možno budete prekvapení, keď zistíte, že mnohé zdravé produkty sú veľmi lacné. Pravdaže, radšej si ich kupujete menej často v domnení, že tak ušetríte, alebo nevidíte zmysel zaraďovať ich do jedálnička. Zozbierali sme niekoľko produktov, ktoré posilnia vašu imunitu bez toho, aby vás zruinovali.

  1. Huby

Huby zoženiete v supermarkete za rozumné ceny, preto sa ich oplatí zaradiť do jedálnička aspoň párkrát do mesiaca. Huby obsahujú veľa užitočných látok, ktoré vaše telo potrebuje: vitamíny A, B2, B3, B5, C a D, vápnik, draslík, železo, fosfor, sodík, kyselinu listovú, niacín.

Majú vysoký obsah bielkovín a sú úplne bez cholesterolu, takže priaznivo ovplyvňujú kardiovaskulárny systém. Jediná vec je, že ľudia s pankreatitídou alebo problémami s pankreasom by nemali jesť huby, pretože telo ich nebude môcť normálne absorbovať.

  1. Jablká

Jablká sú lacné ale veľmi užitočné. Obsahujú vitamíny A, C, B1, B2, PP a E, horčík, fosfor, jód, železo, draslík, vápnik a zinok. Tieto plody pomáhajú bojovať proti stresu, zlepšujú funkciu mozgu a posilňujú kardiovaskulárny systém. Sú dostupné aj ľuďom s nízkym rozpočtom a sú vhodné na prípravu obrovského množstva jedál. Môžete si z nich pripraviť pečivo, kúpiť či vyrobiť jablkové džemy, pridať ich do cereálií či ovocných šalátov, pripraviť jablkové chipsy alebo si ich vziať čerstvé do práce.

  1. Bylinky

V obchode možno prechádzate okolo regálov s bylinkami v domnení, že nemenia chuť jedál a neobsahujú veľké množstvo užitočných látok. Ale hlboko sa mýlite. Sú bohaté na vitamíny A, B2, B3, B6, B9, C, E a K, vápnik, chlór, železo, horčík, draslík a cholín. Navyše pri varení nie je potrebné používať čerstvé potraviny: kôpor, petržlen a iné bylinky môžete nasekať a nasušiť a pridať do šalátov alebo teplých jedál kedykoľvek počas roka.

  1. Zelený hrach

Ďalším podceňovaným produktom je zelený hrášok. Nezáleží na tom, či si ho kúpite čerstvý, konzervovaný alebo mrazený – vašim pokrmom dodá nielen príjemnú chuť, ale stane sa aj zdrojom živín. Zelený hrášok obsahuje veľa vitamínov: A, E, K, C, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9, vápnik, železo, horčík, fosfor, draslík, zinok, selén atď. Podporuje regeneráciu buniek a tiež vďaka veľkému množstvu vlákniny priaznivo ovplyvňuje činnosť čriev.

  1. Brokolica

Brokolica je jednou z najvyváženejších potravín. Táto zelenina obsahuje vitamíny A, C, B1, B2, B5, B6, PP, E, K, ďalej vlákninu, draslík, vápnik, fosfor, horčík, železo, zinok atď.. Zaradením brokolice do jedálnička pomôžete normalizovať trávenie. Zároveň brokolica zlepšuje náladu, chráni pred vírusmi, posilňuje nervový systém a svalové tkanivo. Pripraviť brokolicu správne nie je ťažké: naparujte ju alebo pečte v rúre.

  1. Paradajky

Čím častejšie budete jesť paradajky, tým lepšie. Pre vysoký obsah železa sú nepostrádateľné pri kardiovaskulárnych ochoreniach a anémii (chudokrvnosti). Táto zelenina normalizuje metabolizmus, stimuluje črevá a obličky, posilňuje pamäť, podporuje imunitu, znižuje krvný tlak a hladinu cholesterolu. Paradajky obsahujú vitamíny C, B1, B2, B3, B6, E, ale aj vlákninu, pektín, karotén a kyselinu listovú. Ale buďte opatrní: paradajky môžu spôsobiť alergie a zápaly. Vyhnite sa ich zaraďovaniu do jedálnička, ak máte problémy s kĺbmi, hypertenziu, akútnu gastritídu alebo ochorenie žlčových kameňov.

Čítané: 819 x